Zbiory misyjne

Fragment kolekcji afrykańskiej, fot. A. Sułkowski Na uwagę zasługują eksponaty pochodzące z Afryki, z przełomu XIX i XX wieku: laski – oznaki władzy wioskowej, naczynia wykonane z drewna, gliny i tykw, instrumenty muzyczne a także narzędzia pracy czarnoskórych rolników i myśliwych – kopaczki, motyki, siekiery oraz włócznie z terenów dzisiejszej Zambii, Ugandy czy Madagaskaru. Prawdziwą ozdobę stanowią sakwojaże podróżne, m.in. dziewiętnastowieczny kufer obity skórą zebry, kask korkowy charakterystyczny dla misjonarzy początku minionego stulecia, maski obrzędowe, rzeźby z kości słoniowej i hebanu, obrazy, biżuteria. Wzruszenie wywołuje harmonia tzw. haligonka, na której blisko sto lat temu przygrywali sobie w chwilach relaksu jezuiccy misjonarze. Równie cenne i interesujące obiekty prezentują kultury Chin, Japonii i Indii. Liczne posążki lokalnych bóstw, maski obrzędowe, tkaniny, druki, obrazy na papierze i tiulu, wyrafinowana w kształcie i kolorystyce porcelana, czy charakterystyczne nakrycia głów składają się na atrakcyjność tej części ekspozycji. Samuraj, fragment dzbanu, Japonia, XIX w., fot. A. SułkowskiNa wyobraźnię zwiedzających równie mocno działają eksponaty zoologiczne: m.in. kolekcja poroży, wypchany pyton, „nos” ryby piły, zbiór muszli mórz tropikalnych, szczęki rekina… i wiele innych.

W Muzeum starowiejskim nie zapomniano o ukazaniu zasłużonych polskich misjonarzy jezuickich: bł. Jana Beyzyma SJ, ks. Jana Waligóry SJ czy kard. Adama Kozłowieckiego SJ. Cenne i rzadkie pamiątki związane z tymi postaciami prezentowane są w Skarbcu klasztornym, stanowiącym integralną część Muzeum.


Fragment kolekcji azjatyckiej, XIX/XX w. fot. A. SułkowskiFragment zbiorów misyjnych, XIX/XX w., fot. A. SułkowskiSaraswati - bogini muzyki i retoryki, rzeźba w drewnie, Indie, fot. A. SułkowskiFigurka bóstwa, Nepal, XIX w., fot. A. Sułkowski

« Poprzednia strona     

Strony: 1 2